fredag 27 augusti 2010

Genom dina ögon - Stephenie Meyer


Hej! Tänkte att jag skulle försöka skriva en liten recension om Genom dina ögon av Stephenie Meyer. Kommer bli svårt, men jag ska göra mitt bästa ;)


Stephenie Meyer är mest känd som författaren bakom den storsäljande Twilight-serien, men nu har hon gjort det igen! Hennes nya roman - Genom dina ögon, lockar tusentals läsare och är enligt mig minst lika bra som böckerna om Bellas och Edwards omöjliga kärlek i Twilight-serien. Stephenie är en otroligt duktig författare (okej, en underdrift, jag vet. Men så svårt att förklara hur oerhört bra hon skriver sina böcker) som nu skrivit ännu en fantastisk romantisk science fiction-bok.


När en själ, Vandraren som hon kallas, flyttar till jorden vill hon helst bli inplacerad i en vuxen människa, och det blir hon. Melanie Stryder var tjugo år när hon dog av att hon föll i ett hisschakt när hon jagades av några sökare som letade efter människor. Innan Vandraren placerades i Melanies kropp förstod hon att det skulle bli krångligare än vid andra inplaceringar i kroppar. Alla hade ju berättat att människornas sinnen och känslor är mycket intensivare än hos andra arter i universum och alla hade ju varnat henne för att det kunde vara utmanande att placeras i en vuxen kropp, eller värd som själarna kallar det, men Vandraren kunde aldrig ana att Melanie skulle göra så mycket motstånd! Hon visar upp minnen, pratar med henne genom hennes tankar och har till och med lyckas prata istället för Vandraren. När Melanie visar en minnesbild av Jared, mannen hon älskar, överväldigas Vandraren av känslorna och kan tillslut inte veta om kärleken till Jared är Melanies eller hennes egen.

På baksidan av boken står det att Stephenie Meyer själv har sagt: "En science fiction-berättelse för människor som inte gillar science fiction" om boken. Jag skulle säga: "En science fiction-berättelse för människor som inte gillar science fiction, och för dem som gör det".

2 kommentarer:

  1. Han heter Jared, inte Jeremy :P

    SvaraRadera
  2. Ojdå! Skrev nog fel p.g.a att jag läste en annan bok, där huvudpersonen heter Jeremy, ungefär samtidigt som jag läste den här. Vad bra att du var uppmärksam och sa till, tack! Ändrar det på en gång :)

    SvaraRadera