lördag 11 september 2010

Arosfortet!

Hejsan!
Har länge tänkt skriva om Arosfortet, så nu är det väl dags! ;)
Hoppas ni gillar den :)

Arosfortet har blivit som lite av en tradition för mig och Anna. Vi åker nästan alltid dit när hon kommer hit till Västerås och enligt mig har vi alltid lika kul trots att nästan varje gång har vi olika sällskap. Flera gånger har min syster följt med och även Annas syster varit med en och annan gång, men mina Västerås-kompisar har också hängt med typ en gång. I alla fall så tycker jag alltid att vi har kul och lyckas alltid klara fler celler än gången innan. Man tröttnar aldrig!

Arosfortet är ett stort äventyr för alla, stora som små. Arosfortet finns i Halmstad, Umeå och Västerås men personligen har jag bara varit på den som finns i Västerås. Där finns ca 30 olika celler (tror jag, är inte säker eftersom vissa har varit ur funktion eller liknande när jag har varit där och det kommer ibland nya utmaningar) där man ska lösa ett uppdrag. Det kan vara allt från klättra och krypa, leta och kasta, till lyssna och klura men det handlar alltid om att hitta lösningen! I flera av cellerna ska man hitta knappar och hålla in dem samtidigt. När man väl har hittat lösningen och klarat cellen får man poängen som cellen motsvarar. På dörren finns information om hur mycket poäng cellen ger och vad som krävs för att lättast klara cellen, t ex. fysik, teknik och taktik. Fysik är hur mycket styrka som krävs, teknik är hur mycket man måste använda sin hjärna och taktik är hur viktigt samarbetet i gruppen är. Det visas i ett slags cirkeldiagram.
Arosfortet är en upplevelse som jag tycker att alla borde vara med om. Det är olika svårighetsgrad på alla celler och man kan prova hur många gånger man vill. Däremot får man bara poäng för avklarad bana första gången man klarar banan. Men allt handlar inte om poäng, man är ju där för att ha kul! :D

För ung t.o.m 18 år kostar det 70 kr för en timme, 100 kr för två timmar, 120 kr för tre timmar och 140 kr för fyra till åtta timmar.
För vuxna kostar det 120 kr för en timme, 180 kr för två timmar, 120 kr för tre timmar och 150 kr för fyra till åtta timmar.
Om man är där en hel familj kan man betala familjepriset som gäller två vuxna och två barn. Priset är 310 kr för en timme, 460 kr för två timmar, 560 kr för tre timmar och 640 kr för fyra till åtta timmar.
Det finns inga krav på hur många man ska vara, men 3-6 personer kan vara lagon i varje lag för störst chans att klara cellerna.

Åk dit idag för en toppendag med dina kompisar eller för att ha en helschysst dag med familjen, ni kommer inte att ångra er.
Upplev äventyret du sent kommer glömma!


PS: bild kommer senare!

1 kommentar:

  1. Dyrt och dåligt är vår uppfattning.
    Många rum trasiga. Oengagerad personal. Otydligt vad som ska göras i cellerna. Ibland klarar man, ibland inte - man vet inte varför i något av fallen. Åk någon annanstans är en stark rekommendation, alternativt spar pengarna.

    SvaraRadera