måndag 13 september 2010

Himlabadet, Sundsvall


Svallvågen (Himlabadet) är ett äventyrsbad i Sundsvall som är byggt för att ganska mycket efterlikna Paradisbadet (Örnsköldsvik) tror jag. Det öppnades i början av sommaren 2010, så är därför ganska nytt. Men det har lockat väldigt många besökare och verkar ganska omtyckt.

Badet har alla de här vanliga sakerna, typ som ruschkanor, strömmar, bubblepool, utebassäng med mera. Men det som har hjälpt till att göra Himlabadet lite mer är bland annat att den nya konstruktionen "Surf Stream" . Surf Stream är gjord som en flodvåg och ger känslan av att surfa på en riktig våg. Själv har jag faktiskt inte testat den än, men jag har sett andra som gjort det och det ser riktigt kul ut. Det enda negativa är att det kostar 60 kronor för 30 minuters surf och man måste vara minst sju år och 125 cm lång, fast det kanske inte är negativt egentligen.

Här kommer lite priser!
Ordinarie pris:
Engångsentré kostar 120 kronor för vuxna och 90 för barn (3-17 år).
Årskort för alla dagar och tider+vattenträning kostar 3100 kronor för vuxna och 2340 för barn.

Men om man vill bada måndag-torsdag innan klockan 14.00 kostar det 100 kronor för vuxna och 70 för barn. Fast de priserna gäller tyvärr inte under skollov.

När jag åkte till Svallvågen första gången hade jag höga förväntningar och väntade mig något i stil men Paradisbadet. Men när jag väl kom dit blev jag ganska besviken. Badet var ganska litet jämfört med Paradisbadet och det enda som fanns att göra var att åka ruschkana eller snurra runt i en ström. (Om man inte vill bada ute såklart, men det var riktigt kallt.) Jag tror att badet till större del kanske är till för lite mindre, men åker man dit och inte är där hela dagen så hinner man inte tröttna och då är det riktigt roligt. Se nu till att åka på badet så att Sundsvall får in lite pengar va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar